.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
از کوتاه شدن فصل‌های اعتدالی تا کاهش 36 درصدی بارش در مازندران
جنگل‌های مازندران به‌دلیل گرما و تنش آبی روز به روز تشنه‌تر و پژمرده‌تر شده ولی ردپایی از باران نیست و این مشکل در قالب کوتاه شدن فصل‌های اعتدالی و کاهش 36 درصدی بارش باران خودنمایی کرده است.

به گزارش شمال نیوز، این روزها حال طبیعت مازندران خوب نیست، چرا که در عطش جرعه‌ای آب قد خمیده کرده و به جرات می‌توان گفت اگر این شرایط تداوم یابد دیگر اثری از سرسبزی و شادابی نخواهد بود.

طی سال‌های گذشته جنگل‌های مازندران سرسبز بودند ولی الان به‌دلیل شرایط اقلیمی، خزان بر طبیعت مازندران حکم برپاست.

دیگری خبری از درختان سبز نیست درختانی که برای رسیدن نور خورشید با هم رقابت می‌کردند ولی در حال حاضر همه آنها از آفتاب گریزان هستند.

جنگل‌های مازندران به‌دلیل گرما و تنش آبی روز به روز تشنه‌تر و پژمرده‌تر شده ولی ردپایی از باران نیست.

برگ‌های درختان به‌دلیل تابش نور خورشید از رنگ سبز و حیات فاصله گرفته و خزان زودهنگام به سراغ درختان آمده که خبر از مرگ زودرس طبیعت مازندران دارد.

علاوه بر این  بارش‌هایی که در شهریور ماه امسال در مازندران داشتیم هر چند در برخی مناطق قابل ملاحظه و تأثیر مثبتی داشت و موجب خنک شدن هوا، کاهش شدت گرما و تعدیل دمای هوا شد ولی در مجموع می‌توان گفت پاسخ‌گوی کم‌بارشی‌های ماه‌های اخیر در استان نبود.

*کاهش 36 درصدی بارش در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به آغاز بارش‌های پاییزی از هفته جاری در آسمان استان، اظهار کرد: هفته جاری موج تناوبی بارشی آسمان مازندران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شاهد بارش‌های رگباری و پراکنده در استان خواهیم بود.

سید محمدرضا رضوی با بیان اینکه گذر دوشنبه به سه‌شنبه بارش‌های خوبی در آسمان مازندران داریم، اضافه کرد: همچنین دمای هوا حدود 6 تا 7 درجه افت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به نقشه‌های امروز هواشناسی روزهای پایانی هفته جاری نیز سامانه بارشی در آسمان مازندران نفوذ پیدا کرده و که بیشتر در غرب استان شاهد بارش باران هستیم.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه با ورود این سامانه بارشی زهر هوا می‌شکند، تصریح کرد: امسال شاهد گرم شدن زودهنگام آسمان مازندران و از سویی دیگر روند کاهشی دما نیز با یک ماه تأخیر همراه بوده است.

*کوتاه شدن فصل‌های اعتدالی

این مسؤول به کاهش 36 درصدی بارندگی نسبت به دوره میانگین در مازندران اشاره کرد و افزود: همچنین میانگین دمای هوا نیز یک تا 1.5 درجه افزایش یافت.

رضوی تصریح کرد: با توجه به این مسائل باید گفت اقلیم مازندران شکننده و آسیب‌پذیر شده و فصل‌های اعتدالی و بینابینی در حال کوتاه شدن است که همه این موارد این هشدار را به ما می‌دهد که باید با اقلیم خود سازگار شویم.

*بالارفتن احتمال حریق در طبیعت با توجه به خشک شدن پوشش علفی و مرتعی مازندران

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: شاهد گرمای هوا هستیم با وجود اینکه فصل پاییز آغاز شده اما بارش‌ها نیز با تأخیر مواجه شده است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی بیان کرد: پوشش علفی سطح جنگل‌ها و مراتع مازندران به شدت خشک شده که این امر موجب بالا رفتن احتمال آتش‌سوزی در طبیعت استان شده است.

وی با اشاره به اینکه افرادی که به هر دلیلی وارد طبیعت می‌شوند از روشن کردن آتش در جنگل‌ها پرهیز کنند، اضافه کرد: هیچ ضرورتی ندارد با سهل‌انگاری زمینه آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌ها و مراتع را فراهم کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: با شروع فصل پاییز شاهد آتش‌سوزی کاه و کاش در سطح مزارع هستیم در صورتی‌که فردی اقدام به این کار کند از طریق مراجع قضایی برخورد خواهیم کرد چرا که هشدارهای لازم در این زمینه داده شده است.

این مسؤول با اعلام اینکه آتش زدن کاه و کاش علاوه بر ایجاد اثرات نامطلوب موجب گرم‌تر شدن هوا نیز می‌شود ، تصریح کرد: افراد به‌ویژه جوامع بومی و محلی که همواره یار و یاور محیط زیست هستند اگر با دود یا اثری از آتش مواجه شدند اطلاع‌رسانی کرده و در زمینه مهار آن همکاری کنند؛ چرا که اگر در همان ساعات اولیه به کانون آتش برسیم مهر آن بسیار آسان‌تر خواهد بود.

*برگ‌سوزی درختان و مشاهده اثرات تغییرات اقلیمی در مازندران

ابراهیمی‌کارنامی اضافه کرد: همچنین شاهد وزش باد در ساعات روز هستیم که عامل گسترش آتش‌سوزی بوده است و تمام تلاش بر این باشد که حریق اتفاق نیفتد.

وی گفت: در حال حاضر یکی از اثرات و تبعات خشکسالی و تغییرات اقلیمی را در جنگل‌های مازندران مشاهده می‌کنیم و به شدت نگران این وضعیت هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران به برگ‌سوزی درختان اشاره کرد و افزود: باید آستین‌ها را بالا بزنیم و در زمینه مدیریت بهتر منابع آب اهتمام کنیم.

ابراهیمی کارنامی در پایان خاطرنشان کرد: اهمیت مراقبت از جنگل بیش از گذشته ضرورت دارد و باید در این زمینه تلاش جدی صورت گیرد.

 ادامه این روند علاوه بر اینکه سبزی را از طبیعت مازندران دور می‌کند و نوید بهار را نمی‌دهد  و این مهم زندگی تمام جانداران از انسان گرفته تا حیوانات و نباتات را تحت تأثیر قرار می‌دهد./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

احمد 2 مهر 1396
خدا باعث و بانی این خشکسالی رو لعنت کنه،همون نا مسلمون هایی که چشمه هایی مثل چشمه روزیه رو دادن به این و اون.شک نکنید اگه این چشمه ها به استان برنگردن اوضاع خطرناک تر میشه.به امید خدا مهندس عبوری بیاد استانداری تا با همت خودش و نماینده ها و حمایت مردم مردم تمام مناطق اشغالی به وطن برگردن.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.291 seconds.